Followers

LaLaLa GrEEtiNG..

Monday, May 20, 2013

a wish to myself


though you not feeling better, but i know you can do it as always..

p/s:wondering why in every exam, i always catch fever, cold and everything... hurmmmm =(

Sunday, May 19, 2013

penggunaan vs perkongsian

okeh.. dah lama cik aifa tak hupdate.. so ari ni amik masa sket nk hupdate..
lgpun nk study kepala pening ja ni..
datang mrs selesema pulak tuh pg tadi.. tatau nak kata pa dah..

entri pokok kacang lain hari okeh..
xsempat nak snap gambar semalam..
tp Alhamdulillah... hepy sangat sbb banyak dah tumbuh lepas sejengkal..
walau cik aifa tak makan sayur, namun bila tengok dia tumbuh... rasa hapy yang amat..ahha

okeh... apa yang korang faham akan perkataan penggunaan.. bagi cik aifa la (malas nk carik), penggunaan tu maksudnya bagaimana cara kita guna dan bagaimana nak guna sesuatu benda tersebut.. hahah.. ayat berbelit.. sng cakap berkaitan dengan guna lah tp bukan guna-guna..haha.. bagaimana cara kita guna tu maksudnya macam mana kita gunakan sesuatu benda tu.. untuk tujuan apa.. sebanyak mana.. selama mana.. bagaimana nak guna tu.. contohnya hot glue gun.. kalo ada je tp tak tahu nk guna penat jugak tuh.. caranya cucuk kat suis, masukkan inti gam, bukak suis, tunggu panas.. tekan ajelah..

makasud perkongsian pulak adalah cara kita share sesuatu, dan apa yang kita share dan tujuannya sekali.. contohnya macam perkongsian barangan, hidup, kereta, anak, suami dan isteri dan bagai yang lain..

penggunaan dan perkongsian ni amat berkait rapat terutamanya kalau bagi kita yang masih bergelar pelajar khususnya pelajar universiti.. zaman ni lah anda nak kongsi printer, makanan, katil dan segala bagai dengan jumlah yang maksima.. kalo stakat kat umah kongsi dan guna bersama adik-beradik tak berkira sangat kan?

okeh.. hidup berasrama atau serumah.. sama da classmate, housemate, roommate semuanya berkaitan dengan penggunaan dan perkongsian.. okeh dr dua aspek ini, aspek ketiga yang perlu hadir adalah aspek 'perikemanusiaan'... dalam aspek ketiga ni macam2 aspek ada dalam tu.. contohnya, timbangrasa, fikir perasaan orang lain,dan macam2 lagi dan semuanya melibatkan nilai-nilai kemanusiaan.

bagaimana kita nak amalkan penggunaan vs perkongsian yang penuh dengan nilai kemanusiaan yang bagus? banyak caraNYA.. contoh mcm pakat2 beli beras, makan ramai2.. tp masukla share skali.. jangan makan ja hari2.. lain contoh, bawak kereta kawan, agak-agakla isi minyak la skali.. dahla orang dah bagi pinjam kan.. lain contoh lagi, kalo hari ni kawan kita beli jajan kat kita, esoknya tak pun minggu depan, bawakla apa2 untuk dia skali... baru lah tak jadi istilah 'barang kau barang aku, barang aku, aku punyalah'..

ingat.. bila melibatkan perkongsian dan sama2 guna ni, kena fikir mana yang rasa patut.. bukan pakai bedal je semua mentang2 orang bagi guna dan ada istilah kongsi.. kalau kawan kita beli roti, dia tak berkira, fikirlah takkan kita beli roti lagi murah dari dia beli pun nak masuk akaun share jugak.. kan?? sape sokong, mohon angkat tangan beserta kaki... ahhaha... nanti nampak macam kura2 terbalik...



p/s: saje je ni buang masa sbb otak xboleh membca.. pening2...


Monday, May 13, 2013

fakta menarik tentang tidor


Perkara yang berlaku ketika tidur: Otak berehat, sel-sel rosak diperbaiki dan mengeluarkan hormon-hormon tertentu.
2. Masa tidur bergantung kepada umur iaitu:
bayi: 16 jam
3-18 tahun: 10 jam
19-55: 8 jam
lebih 55: 6 jam
3. 70% dari mimpi seorang lelaki adalah tentang lelaki yang lain dan 30% tentang perempuan manakala bagi seorang perempuan, 50-50 tentang lelaki-perempuan lain.
4. Selalunya kita hanya akan bermimpi tentang seseorang yang kita pernah lihat tidak kira sama ada masih ingat atau tidak.
5. Parasomia atau dalam istilah kasar nya ‘tidur berjalan’ banyak dilaporkan dan selalunya terlibat dgn beberapa jenayah seperti Memandu ketika tidur, menulis cek tendang, pembunuhan, penganiayaan terhadap kanak-kanak, dan yang paling buruk sehingga boleh merogol orang.
6. 12% daripada mimpi kita selalunya adalah black and white. Peratusan ini pernah menjadi sangat tinggi suatu ketika dahulu sebelum TV warna dicipta. Kaitannya, TV juga mempengaruhi mimpi anda.
7. Bermimpi adalah normal tidak kira ianya mimpi ‘indah’ atau ngeri. Mereka yang tidak bermimpi selalu dikaitkan dengan masalah personaliti.
8. Posisi anda tidur boleh menunjuk personaliti anda:
a. Bayi: seorang yang kasar tetapi hati yang sentiasa terbuka.
b. kayu balak: suka bersosial
c. Mengiring biasa: suka berpura-pura untuk nampak seperti boleh diharapkan
d. Baring menegak: Boleh dijadikan tempat mengadu
e. Meniarap: menghiburkan
f. Starfish: pendengar terbaik
9. 1 daripada 4 pasangan tidur di katil berasingan
10. Tentera British adalah yang mula memperkenalkan kaedah untuk tidak tidur. dengan menggunakan cermin mata istimewa itu, apabila seseorang menjadi mengantuk, sinaran secerah mentari pagi akan memancar ke mata pengguna dan menyebabkan mereka terasa ingin bangun semula. kaedah ini boleh bertahan hampir 36 jam lamanya.
11. Mamalia yang paling lama tidur adalah Koala (22jam), Kelawar (19jam) dan tenggiling (18 jam) manakala mamalia yang tidur paling sekejap pula adalah zirafah (2 jam), rusa (3 jam) dan gajah Asia (3 jam lebih sikit).
12. Apabila Dolphin tidur, hanya separuh otaknya akan nyahaktif, lagi separuh digunakan untuk membantu proses pernafasan.
13. Tanpa makanan, manusia boleh hidup selama lebih kurang 14 hari, tetapi tanpa tidur, manusia hanya boleh bertahan selama 10 hari.
14. Orang yang buta juga bermimpi. mereka yang buta semenjak lahir akan bermimpi dari segi emosi, bunyi, bauan dan sentuhan.
15. Selepas 5 minit terjaga, anda akan terlupa hampir 50% dari mimpi anda malam tadi, dan selepas 10 minit, 90% akan hilang.

rujuk sini : http://penpatah.blogspot.com/2012/09/15-fakta-menarik-tentang-tidur.html

p/s: suka benda pelik dan menarik tapi nak wat cmana kurang kreatif

keletah + pokok kacang panjang

nak tunjuk sket.. pokok kacang panjang yang cik aifa tanam..
sempat agi update padahal petang ni exam..
ada 3 jam je agi ni..
xbace ape pun lagi...
bangun pulak pg td berat kepala... perit tekak...
makan ubat.. pening pulak rasa ngantuk je..
inilah dugaan di hari exam...
doakan cik aifa berjaya ya...

gambar rumput yang dicabut oleh cik aifa.. haaa... rajin x??haha

junjung pokok kacang yang memula buat.. yang baru t cik aifa update..haha

pokok kacang pertama yang tumbuh.. happy sgt... seminggu tau tunggu..


pokok ulam raja yang ditanam sebelum ni...


ini pokok pauh yang cik aifa tanam tahun lepas.. 

ini budak tumpang posing..

posing dengan biskut coklat yang dirembat dr kakaknya.. 

tukar pose

ni gambar dari dalam keta...
bahagian atas jambatan apa ntah kat putrajaya...
chantek... tiap beberapa saat dia tukar warna..


sekian : doakan saya berjaya...!!!!

p/s: xsbar nak habis paper ni.. pastu kena pulun minggu depan 4 paper straight... huh

Search This Blog