Followers

LaLaLa GrEEtiNG..

Tuesday, August 30, 2011

SELAMAT hari raya!!!

selamat hari raya ye sumer2..
dah nak habis raya pertama pown..
sok raya kedua...
ketiga..
keempat..
kelima..

then malam tu cik aifa akan betolak ke kuantan

untuk start cik aifa punya sbe raya ketujuh..

penuh perut ni dgn kuih muih, air segala bagai..haha

anyway..

raya2 jugak..

kesihatan jaga kayh...


Monday, August 22, 2011

salad makaroni


mulai hari ni, cik Aifa akan post satu resepi sehari, InsyaAllah kalau diizinkan..
bukan nak menukar blog nie jadik blog makanan..
cuma rasa macam gedik je nak tunjuk makanan..
ala...
apa salahnya..
sambil baca sambil belajar...
huhu...






Bahan-Bahan:
1 pek makaroni
2 biji telur ayam (direbus)
3 sudu besar mayonis
1 tin tuna
Serbuk perasa
Cara:
1. Rebus makarani terlebih dahulu, kemudian toskan.
2. Masukkan bahan-bahan yang lain dan gaul bersama makaroni.
3. Simpan makaroni di dalam peti sejuk dan kemudian hidangkan.
Cadangan Hidangan:
Boleh dimakan bersama roti, burger, atau dimakan begitu saja!
Tambahan:
Simple! Harus dimakan ketika sejuk.

Friday, August 19, 2011

hai semua..

hai semua..
salam Ramadhan..
ada bape je hari lagi kan Ramadhan nak meninggalkan kita??
dalam 11 hari lebih kurang kan..
jadi..

apa yang kamu semua dah buat bulan puasa nie??

adakah???

cari baju raya

siapkan baju raya..

buat biskut raya..

atau sibuk bertungkus lumus menyiapkan assignment macam cik aifa skang nie..

atau sibuk menyiapkan tempahan baju customer bagi para tukang2 jahit sekalian..

ataupun tengah bertungkus lumus ulangkaji pelajaran buat preparation bagi adik2 yang jdi calon UPSR..
2 minggu je lagi kan??
Good Luck..
nak dapat 5A senang je..
Cik Aifa pun dulu dapat 5A jugak..huhu...

ataupun tengah siapkan tempahan biskut raya mcm kawan cik Aifa, Mr Atoz,

atau skang nie tengah sibuk buat latihan memandu macam Cik Aifa skang nie.. haha


banyak lak membebel kan...

ape-ape pun..

Semoga BERJAYA dalam apa jua yang anda lakukan..~!!

p/s: waa.. nak balik uma.. keje banyak woohhh...~!!!

Thursday, August 18, 2011

kenapa duit semakin murah


Bandingkan kos hidup beberapa tahun dulu dengan sekarang, memang banyak bezanya. Barang semakin mahal, namun pendapatan untuk rakyat biasa tak bertambah. Ada yang sampai terpaksa ambil dua kerja semata-mata nak menampung kos hidup yang tinggi.
Macam mana semua ni boleh berlaku? Video ni menerangkan sedikit sebanyak tentang kegawatan ekonomi, inflasi dan segala yang berkaitan dengan ekonomi dunia. Jangan takut, penjelasan dalam video ni sangat mudah difahami. Video ini dibuat berdasarkan masalah ekonomi yang dihadapi oleh Amerika Syarikat sekarang dan pada asasnya, majoriti ekonomi negara lain di dunia menggunakan sistem yang lebih kurang sama.
  1. Perbelanjaan tahunan AS hampir mencecah $4 trillion setahun manakala pendapatan mereka hanyalah sebanyak $2 trillion setahun.
  2. Kekurangan pendapatan ini dikenali sebagai defisit. Dalam hal ni, defisit AS adalah $2 trillion.
  3. Cara paling senang untuk mengatasi masalah ini adalah dengan meminjam duit.
  4. Bila AS meminjam duit, pinjaman mereka dikeluarkan dalam bentuk bon (Bank Negara pun ada jual bon pada masa-masa tertentu).
  5. Bon boleh dijual kepada bank tempatan lain, pelabur (rakyat biasa) dan negara lain (Malaysia ada membeli bon AS).
  6. AS harus membayar faedah kepada pemegang bon. Bon adalah sama seperti bila kita buat pinjaman bank, kena bayar balik dengan faedahnya sekali.
  7. Tapi AS tak cukup duit untuk bayar faedah tadi. Jadi apa dia buat adalah dengan mengeluarkan lebih banyak bon (pinjam duit) untuk membayar faedah kepada pemegang bon.
  8. Senario ni sama seperti kalau kita guna kad kredit atau pinjam ah long untuk membayar loan rumah. Berhutang untuk melangsaikan hutang lain.
  9. Pinjam meminjam ni dilakukan berulang kali sehingga AS sekarang dibebani hutang (termasuk faedah yang perlu dibayar) sebanyak $14 trillion.
  10. Sebab dah banyak sangat meminjam, AS hampir ketandusan sumber untuk mendapatkan pinjaman.
  11. Pendapatan AS tak mencukupi untuk membayar faedah daripada pinjaman tadi.
  12. Penyelesaian utama adalah dengan mengurangkan perbelanjaan danmenaikkan cukai.
  13. Kalau perbelanjaan dikurangkan, sektor perkhidmatan awam akan teruk terjejas (polis, jururawat, pegawai kerajaan dan sebagainya kehilangan kerja).
  14. Kalau cukai dinaikkan, rakyat tak akan mempunyai cukup duit untuk menyara hidup. Rusuhan mungkin akan berlaku.
  15. Untuk mengelakkan dua langkah tadi, AS mencetak lebih banyak duit.
  16. Bila duit dicetak dengan lebih banyak, nilai duit akan jatuh.
  17. Itu sebabnya harga komoditi seperti makanan, minyak dan emas menjadi semakin mahal (sebab utama menyimpan dalam emas dan bukan wang tunai).
  18. Bila nilai duit jatuh, ia dikenali sebagai inflasi. Inflasi memang wujud dan kadar inflasi Malaysia pada tahun lepas adalah ~ 3.5%. Maksudnya, kalau kita simpan dalam ASB dengan kadar dividen ~ 8% setahun, nilai sebenar dividen yang kita dapat adalah ~ 4.5% (selepas ditolak dengan nilai inflasi tadi). Kalau buat loan bank untuk pelaburan ASB, tolak lagi beberapa % berdasarkan kadar bank.
  19. Berbalik kepada negara yang meminjamkan wang kepada AS. Apa yang berlaku selepas itu, nilai matawang negara yang memberi pinjaman kepada AS akan jatuh.
  20. Dolar AS akan kelihatan lebih mahal berbanding matawang negara tadi ($1 = RM3).
  21. Oleh itu, kos untuk membayar gaji pekerja di negara tersebut adalah murah.
  22. Dengan kos pekerja yang murah, kos untuk menghasilkan barangan juga murah (contoh – China, Taiwan).
  23. Negara peminjam tadi boleh menghasilkan produk pada kadar yang sangat murah berbanding kalau produk tadi dihasilkan di AS (contoh – kilang pembuatan barangan Apple yang terbesar terletak di China).
  24. Rakyat AS kehilangan kerja dan tak dapat kerja (sebab kerja yang ada tadi dah outsource ke negara seperti China & Taiwan).
  25. Bila rakyat tak kerja, mereka tak bayar cukai. Tapi mereka masih menerima bantuan kerajaan dalam bentuk elaun pengangguran. Di AS, penganggur boleh menerima elaun pengangguran.
  26. Orang yang bekerja pula lebih rajin bekerja untuk mengelakkan kehilangan kerja. Mereka sanggup kerja lebih dan dibayar murah. Jawatan kosong tidak perlu diwujudkan.
  27. Bilangan pekerja semakin kurang, kutipan cukai  pun semakin sedikit.
  28. Ini menyumbang kepada kemelesetan ekonomi (pendapatan daripada cukai jatuh).
  29. Jadi dua masalah utama AS adalah kemelesetan ekonomi dan kadar inflasi yang tinggi. Keadaan ini dikenali sebagai stagflasi.
  30. AS dalam dilema. Hutang ada $14 trillion. Mana nak cari duit?
  31. Kalau naikkan kadar cukai dan kurangkan perbelanjaan, kemelesetan ekonomi semakin buruk.
  32. Kalau cetak duit lagi, inflasi pula semakin tinggi.
  33. Kalau pinjam duit lagi, boleh. Tapi faedah untuk $14 trillion tadi pun tak mampu nak bayar. Persoalannya berapa banyak lagi nak pinjam dan daripada siapa?
  34. Samada dua bulan atau dua tahun, harinya akan sampai bila AS tak mampu lagi nak bayar segala hutang piutang dan segala kos perbelanjaan negara sendiri.
  35. Bila AS tak bayar hutang kepada pelabur yang membeli bon, pelabur ni tadi takde duit untuk membayar pekerja mereka. Ramai yang akan kehilangan kerja.
  36. Bila AS tak bayar hutang kepada bank yang membeli bon, bank takde duit untuk keluarkan loan, berikan kredit kepada pemegang kredit kad dan berikan wang tunai kepada rakyat yang ingin mengeluarkan duit mereka daripada bank tersebut.
  37. Bila AS tak bayar hutang kepada negara yang membeli bon, mereka pun akan mengalami masalah ekonomi di negara mereka sendiri sebab hampir semua negara di dunia menggunakan sistem pinjam meminjam hutang bayar hutang dalam ekonomi mereka dan hampir semua negara di dunia membeli bon AS.
  38. Ini akan menyebabkan kejatuhan ekonomi dunia.
Dan oleh sebab semua pelabur di dunia takut benda ni berlaku, mereka beli emas banyak-banyak. Bila ramai orang beli emas, permintaan semakin tinggi. Dalam jangkamasa sebulan (11 Julai 2011 – 11 Ogos 2011), harga emas telah melonjak sebanyak 16%. Lupakan ASB, simpan setahun pun baru naik 8%. Duit kita jadi semakin murah sebab sistem ekonomi yang semakin goyah. .
Do the right thing ;)

p/s: raya makin dekat.. sape xda baju raya lagi??

Friday, August 12, 2011

weekend best

secara kesimpulannya (ayat pun tunggang langgang bab pening xcukup tido + penat) : 

weekend nie saya pergi:

kb ~ pc ~ pasir mas

secara ringkasnya saya p:

tesco 
(bukak pose khamis - twister kfc and ayam bakar + air soya + nasi dari bazar..~!! nyum3...~!!)

kb mall
(jalan-jalan tgk orang sajorr sampai mall tu tutup..
haa... miss bukit bintang so much lorr~!!)

wakaf che yeh
(berduyun2 orang macam ada menteri datang jer~!! 
Ye la.. hujung minggu kan..
bulan pose plak.. 
orang bersiap nk rayer katakan..~!!

weyy.. aku beli jersi kat cni RM10 je..
apa pasai kelas nye rm15?? hahahha)

pc

munduk 
(ni siam tau dok?? hahah.. naik sampan singget~!! bapak ramai orang dowh..!!

weyy.. aku tgk jersi cini rm12 je plg mahal.. xdek yg rm15 pown.. hahahaha)

parkson
(jalan-jalan tgk sale rayer)

pasar siti khadijah
(banyak kain lawa2 dan murah2 belaka~!!
SILA BERKUNJUNG KE SANA~!!)

tesco 
(bukak pose jumaat - kenny rogers roaster)


p/s: sedeynyer dalam hati.. walaupun banyak saat bergumbira..~!!

Sunday, August 07, 2011

puasa

dah hari ke berapa dah puasa ek?

cepat2..

kira2...

lmbt dah tp awal la jgk lagikan..hehhe


p/s: pose biaq cukup taw~!!

Wednesday, August 03, 2011

ASSIGNMENT DTG LG..!!

apakah itu assignment??

bg Cik Aifala..
assignment ni merupakan satu tugasan yang diberikan oleh seorang guru/lecturer pd pelajarnya untuk disiapkan dalam waktu yang ditetapkan mengikut format yang telah ditetapkan dan berdasarkan kriteria tertentu yang ditentukan oleh guru/lecturer subjek tersebut..

(acecece.. pnjg lak definition.. haha~!!!)

cik aifa budak IPG..
sape xtau lag??(cepat2, angkat tangan~!!)
hahah... xdela.. gurau ajer..
okeh.. budak IPG nie sebenarnya cara pembelajran die xsama langsung dengan universiti yang ada dalam Malaysia nie..
ataupun mana-mana institusi pengajian tinggi di Malaysia ni..
KENAPA??? (HA.. jawab.. jawab..~!!)
sebabnya adalah 
pelajar IPG nie biasanya pedagogical knowledge sangat sangatla tinggi..
bukan xbelajar content knowledge ok..
syarat nak masuk IPG pun lagi strict dr universiti tau x?~!!
kat sini pulak, xde assessment pown melainkan hanyalah ASSIGNMENT, UAK, UAS dan AMALI..
hah.. tu je..
k.. apakah itu UAK dan UAS??
UAK = Ujian Akhir Kursus
UAS = Ujian Akhir Semester (Final)
UAS adalah hanya untuk subjek minor dan major je..
manakala UAK adalah untuk subjek2 yang selain minor dan major...

kat IPG nie, xsemestinya major dia SAINS macam Cik Aifa nie akan belajar hanya sains je,
kami jugak belajar Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan banyakla lagi..
tapi mmgla kalo nk banding..
Cik Aifa sendiri pon lagi suka cara universiti,
mmg pedagogical rendah, tp cara dia belajar, assessment, MMG wa tabik la sama lu..~!!
otak pun XBERKARAT..
aku kat cni ni..
makin hari makin berkarat..
nak wat cmane..
dah time assignment je otak aku bergerak.. haha (cakap jela mmg pemalas pown.. makan tido jek..~!!)

panjang lak cik aifa mengarut..
hah..
balik pd assignment,..
demam assignment sudah bermula..
kelas lain dah bising bagai nak rak dah pasal dapat assignment MATH..
tp kelas cik aifa??
mmg dah boleh agak la..
konfem dapat lewatnya..
dahla subjek lg teruk dr cos lain..
mmg tetiap sem, inilah yang dihadapi oleh kelas cik aifa..
selalu je dapat assignment lambat..
pastu nk cepat..
kelas pun lecturer jarang masuk,
pastu nak menggantinya mmg satu hal yang mmg xselesai la.. 
setakat nie assignment yg dapat hanyalah ASSIGNMENT GERKO SKUASY yang dr awal sem lg dpt,
dan Cik Aifa baru siap dalam 60% je..
lg 40% tu ntah bila nak buat..isk3..

p/s: selamat berbuka puasa bg umat Islam yang berPUASA..(yg pose je ok..~!!)

p/s2: moh maen SUDOKU..~!! BEZ~!!!!



Tuesday, August 02, 2011

my sister got blog

its so suprising..

y??

because..


when i opened my blogger dashboard..

i see '2 NEW COMMENT'!!

then clicked on it..!!


then..



im SHOCKED..~!!!



yyyyyy???



because of one thing..


its never happen in my life that my own sister do comment on my post in my blog..


but today...


SHE DID IT~!!..



because of curiosity..


i click on her name link..


then its went to her profile blogger..



and i scrolled down..


there is shown a bLOG name..





haha.. what a surprise...

she's starting blogging..

wow.. (i dont believe this..!!)



p/s: although her blog's name is one of my quote.. its ok.. apologized.. hahah.. then, DO OPEN HER BLOG THEN..~!!!

..........(2)


Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
Saat ku harus bersabar dan trus bersabar
Menantikan kehadiran dirimu
Entah sampai kapan aku harus menunggu
Sesuatu yang sangat sulit tuk ku jalani
Hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
Kadang ku berpikir cari penggantimu
Saat kau jauh di sana
[*]
Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu
Dan rasakan a a a aku
[**]
Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a ai aishiteru
Gelisah sesaat saja tiada kabarmu ku curiga
Entah penantianku takkan sia-sia
Dan berikan satu jawaban pasti
Entah sampai kapan aku harus bertahan
Saat kau jauh di sana rasa cemburu
Merasuk ke dalam pikiranku melayang
Tak tentu arah tentang dirimu
Apakah sama yang kau rasakan
Ulang [*][**]
Satu sendiri pikiran melayang terbang
Perasaan resah gelisah
Jalani kenyataan hidup tanpa gairah
Oo.. uoo.. lupakan segala obsesi dan ambisimu
Akhiri semuanya cukup sampai di sini
Dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
Ku mohon kau kembali
Kimita tuokukitemo
Kiminoi shuaguaratala
Shiniteruyo shiniteruyo
Ulang [*][**]
Wo wo wo.. a a ai aishiteru

Search This Blog