Followers

LaLaLa GrEEtiNG..

Monday, July 18, 2011

Apabila lelaki tidak menjaga pandangan

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 


Pertamanya saya memohon maaf atas tulisan ini bukan mahu menjatuhkan sesiapa bukan pula mahu semata2 membela wanita..
bacalah dengan hati yang terbuka...
ia sekadar perkongsian diri saya, hasil pemerhatian dan pengalaman peribadi.

Posted ImageTengok ni, lukisan pun cantik tau, kalau wanita betul, lagi cantikkan?
" subhanallah, indahnya ciptaan Allah ini"
aish, punyalah bnyak lagi ciptaan Allah yg cantik2, perempuan juga yg dipujinya?

Apabila lelaki tak jaga mata..
memanglah..alasan paling tak sedap dengar yg lelaki bagi
"standardlah tu, kiteorg kan lelaki,"
"normallah tu, huda, klu tak nnti org ingat kami gay pulak.... aish.. :D."
"klu tak suka, something wrong somewhere."
" dah diaorg tunjuk, kita tengok jelah"
"free show sapa tak nak?"
"tengok je, bukan buat apa.."
"tengok je, tak luak la."
"tengok je, tak sentuh pun.."
"tengok je, tengok je, tengok je." 
astaghfirullahalazim.ayat yang memang la sgt mengerunkan saya,
seorg perempuan..

ya Allah!
apa je yang ditengok tu? 
kalau AL QURAN tu, jgn kata baca, tengok dah dapat pahala,
aurat dan aset perempuan ni, jangan kata pegang, sentuh,
usik dan lain2 yang tak snggup sebut disini,
TENGOK sahaja dah dapat DOSA.
ulang tulis DOSA!
TENGOK = DOSA!
percuma2, tak buat apa, sekadar TENGOK JE dah dapat dosa.
senang je. seronok ke kumpul dosa mata?

mengucap panjang saya, dan tergeleng2 lah kepala mendengar dan menulis ayat2 nie.
beruntunglah telinga2 yg xpernah mndengarnya dan
Amat beruntunglah bibir2 yang tak pernah menyebutnya dan
berbahgialah hati2 yang tak pernah terlintas benda2 sperti ini...

Apabila lelaki tak jaga mata, pukul rata, tengok semua benda.
siapa kata, perintah menundukkan pndgan hnya utk perempuan?
ayat AL QURAN
“ Katakanlah kepada orang-orang mukmin (lelaki) agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka. Demikian adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepadawanita mukminah agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka”( Surah An-Nur : ayat 30,31)
Hadith yang diriwayatkan di dalam musnad Ahmad Ibn Hambal bahawa, daripada Jarir bin Abdullah radhiallahu’anhu berkata : Aku bertanya kepada Rasulullah SAW tentang pandangan secara tidak sengaja, maka baginda menyuruhku memalingkan pandanganku.”
Dalam hadith yang lain, baginda SAW diriwayatkan bersabda kepada Saidina Ali k.w.: “Wahai ‘Ali, janganlah kamu ikuti pandangan pertama dengan pandangan kedua, sesungguhnya bagi kamu yang pertama tetapi tidak yang 
kedua.”


p/s: jangan kerana perangai kita yang kurang menyenangkan, orang akan pandang rendah pada kredibiliti diri kita walaupun kita sentiasa beramal soleh tetapi hanya dianggap sebagai penutup pandangan..

No comments:

Search This Blog