Followers

LaLaLa GrEEtiNG..

Thursday, July 22, 2010

MUHASABAH DIRI

pagi tadi... wbs dok ilek2.. pastuh masa amali sains.. ari nie physics.. cik zul.. masuk je kelas.. tetibe dia suh sume berdiri... pandang kanan.. ke pokok2 yang menghijau.. Ya Allah.. Indahnya Ciptaan-Mu.. Tiada tandingan... dia suruh keluarkan soalan semasa melihat kuntuman bunga yang mekar itu.. soalan yang terdetik di hatiku?? adakah aku mekar seperti bunga itu??dan bila sampai ketika, adakah aku akan layu.. dan mekar kembali??? atau adakah aku akan terus layu sampai bila2?? katanya, bunga tue cantik.. ia ibarat kehidupan.. ada liku2 hidup.. naik turun darjat hidup kita.. Subhanallah.. indahnya ciptaan Allah.. tiada yang dpat menandingi..
selepas itu, muhasabah lg.. dia bertanya, " siapa pg nie subuh td baca quran plg krg satu muka surat je??
" aku angkat separuh tangan aku.. malu nak mengaku.. yelah.. takut kawan kata.. eksyennya aku.. xperlu nak menunjuk kan.. yang aku terkejut, dia terkejut bila aku ckp mcm tue..peliknya... bg aku biasala kan.. sudah solat.. mengaji sikit.. plg kurang satu helai.. itu je yg aku dpt buat utk mengingatkan diri pd yg Esa.. dahla surau xp.. dan dia tny?? adkah kerana disuruh ibu bapa?? aku jawab,"x, kerna sy sendiri yang mahu"..hmm.. kalaulah dia tahu kebenarannya... aku xtahu apa reaksinya.. sdgkan ibu bapaku sendiri terkejut bila aku balik rumah, aku solat..ckp 5 waktu sehari semalam.. aku mengaji selepas solat.. hingga bertanya 'apa yang mengubah diriku??'.. betapa teruknya aku yang dulu.. bukan menyatakan aku sekarang lebih baik.. namun itulah hakikatnya.. betapa teruknya aku yang dulu.. tiada siapa yang tahu kebenarannya melainkanku..
lepas tue dia berkata lg.. "bgus kamu mcm tue.. inilah calon isteri yang baik.. yang harus dicari".. aku jawab, bg sy biase je cikk... baik tang manala xtau.... dia kata,"eh...betulla.. sejuk hati mendengar.. conth yg bgus.." betapa terkejutnya aku.. kerana xpernah ada yang berkata begitu padaku..kerna bgku, apalah ada pada diri ini.. cuma seorang insan kerdil.. yang masih lagi mencari sinar petunjuk Ilahi.. aku harap aku akan berubah ke arah yang lebih baik.. dan aku xmahu lagi kegelapan menyelubungi hati ku ini..

p/s: nntlah suatu ktk, aku akan ceritakan bgaimanakah aku yg dulu??

No comments:

Search This Blog