Followers

LaLaLa GrEEtiNG..

Tuesday, July 20, 2010

HAI HIDUP..

betulla.. dalam hidup nie ada naik turun.. ada ketika senang ada ketika susah.. ada ketika kita gagal ada ketika kita berjaya. dulu.. hidupku agak senang.. abah sendiri kalau boleh xnak bg anak dia rase susah.. apa sahaja yg kami nak.. semua ditunaikan.. terutamanya makanan dan duit.. zaman aku sekolah dulu, takat kawasan kg mcm sekola aku dulu amse aku form 1-3, biasenya bebudak yg bawak rm 2 g sekolah dah kire sng sgt dah.. tp aku hari2 rm 5.. kdg2 lebih.. rm 10 pun ada gak.. hmm.. aku mula knl hp mase aku form 1 n start guna hp sendiri mase form 3.. bygkan.. aku penah habiskan rm 400 untuk topup sahaja dalam mase seminggu.. mewahnya hidupku ketika itu kan.. tp syukur.. aku cepat sedar.. xlama lepas tue.. aku terfikir dan mengira.. banyaknya aku membazir.. dan sejak itulah aku mula berjimat.. maksud aku.. jimatla sikit dr dulu..kan.. masuk sekolah asrama penuh di ibu kota.. sejak itulah aku betul2 mengenali erti susah.. bygkan..ayahku hanyalah seorang guru.. seorang diri bekerja.. umie suri rumah sepenuh masa.. plg xpun, jaga rumah, anak2, jahit baju utk kami semua.. untung jugak aku mewarisi sikit2, at least aku dok asrama, aku tahu masak, gulai, rendang, kuih, kek n sebgainya.. wlaupun xsdp sgt kan..haha.. dan aku jugak reti menjahit, dan lain2.. xdela janggal nak mengaku diri nie sbg seorang budak perempuan kan.. ketika itu, adikku yg nomor 2 skola kat mrsm grik, perak.. dan belanja utk kami shaja dah beribu berhabis.. ditakdirkan Allah, kami adik beradik ramai.. ramaila jgak kan.. termasuk aku 8 org..sampaikan adik aku yg nomor 3 dpt sm sains faris petra tp dia xpergi.. sbb mase tue mmg tgh sesak.. pendaftaran kami berdua.. dan xsempat nk cari wit utk byr yuran dia sekola.. jd skang dia skola kat skola lama aku.. hrp2 form 4 tahun dpn dia akan dpt tawaran lagi..adikku yg ke-4 skang pun ada blaja di mrsm kuala terengganu.. tinggal yg kecik2 je kat umah.. buat mase skrg... sungguh keluargaku mengalami masalah kewangan yg amat.. org selalu tgk aku mcm kaya.. benci tol.. padahal dia xtahu pe masalah aku yg sebenar..biarla..pandangan n mulut org bukan boley dihalang.. dan skrg..aku bersyukur pada ALLAH... aku mengenal erti bersyukur.. aku kenal erti susah.. dan aku sedar setinggi mana kedudukan aku.. ya.. skrg mungkin aku susah.. tp masa depan xboley diramal.. aku berharap sgt aku dpt tlg keluarga aku kemudian hari nnt.. kesian ayah.. nak sambung belajar tp terpaksa dilupakan.. dia kata " xpelah.. biar anak2 jela yang belajar.. susah sekarang xapa.. ".. nasib baik setakat nie kami 4 beradik yg besar2 dah belum menghampakan ayah.. tp xtahula mcm mana kemudian hari kan.. InsyaAllah... TERIMA KASIh ABAH.. KAKAK SYG ABAH.. walaupun aku xpernah peluk ayah aku.. tp aku selalu rindukan dia.. walaupun antara semua aku paling manja dgnnya.. dan aku anaknya yang banyak mengalah demi adik2 yang lain.. org tgk aku begini.. ada kata kasar, ada kata aku lembut.. tp hakikatnya.. aku susah dan xpernah peluk seseorang tue walaupun umie dan abahku sendiri.. cukup dgn salam sahaja.. mungkin  hatiku keras kerna peristwa masa lalu masih belum terubat.. atau mungkin hatiku yang mudah terasa.. kan.. xpela.. aku dah korbankan apa yang aku nak dalam hidup demi turuti kehendak mereka.. semoga itu dapat buat mereka gembira..

No comments:

Search This Blog