Followers

LaLaLa GrEEtiNG..

Wednesday, April 28, 2010

Needs yang perlu dibeli

xtau nak beli bila
tp kena gak beli nnt

deodoran enchanteur
bedak compact maybelline
toner safi balqis
losyen badan safi
sabun debu
dietary supplement

and some other thing that less important...
money money money

ATAS PERMINTAAN, HA3

LIST YANG DITAMBAH OLEH ZUMIELA

da lame sy xhepy, so hari nie sy hepy..

hepy nyer ari nie..ha3...

reading in the library during free period..

weird but interesting phenomenome that happened in my campus today..
i just came back with my friends from lunch outside after class..
then when we reached parking lot,
we saw this,
INTERESTING..

weird but interesting...
its like all has been planned..huhu

Monday, April 26, 2010

HERE

i wrote this during my class this morning
while the lecturer's teaching..

Here,
a place
that I throw all the things
that I hold it deep inside my heart
that I can't stand to hold it anymore..

Here,
a place
where I tell every one who read post here
about my life,
about my story,
about my friends,
about my feelings,
about my happiness,
about my sadness,
and everything I could tell..

Here,
a place
where I share everything
every single thing
without many embrassement..

Here,
a place
where wouldn't lie to me
keep posting everything I wanna post,
without any cancelling unless I cancel it..lol

Here,
before now and forever in the future
I thanks Allah,
for open my heart,
to share
and at least can make me
calm at least for a while..
eternally..

Sunday, April 25, 2010

setelah sekian lama

fuhh..lame tol aku xupdate blog aku nieyh..
aku perasan gak..visitor aku pown makin sikit..
sory la sume...ari tue not in da mood nat update blog setelah habis bulan assignments yang melambak2 mcm jual kain kat pasar besut..ehheeh
tp ari nie..
aku jumpa balik mood aku..heheh
im very happy happy happy yay yay yay...!!

y???/

1st reason

broadband aku wat hal sesikit je kdg2
skang aku ley ym selalu..yippy yay yay..

2nd reason

migraine aku dah decrease..
beside, im happy with someone..
we are not couple kayh..
buut he is something special for me..
thanks for bring me happiness honey..
i really owe u..

3rd reason

i did manged to finish 3 paper of MUET..
listening
reading
writing
yay..
i finished them quite well..
i love when it comes to writing..
because my idea just like the river..
flowing n flowing..
but still dunno how will the result doing..
hope i'll get good result..

4th reason

yesterday i went to Lata Tembakah
with as, nisa', jie, fara..
thanks all....
love u..

5th reason

thanks ezzah syahirah
because of printed chemistry report
if not, i didnt know where could i print it cos my printer is in my home for now
my dad borrow it from me..
because his printer broken out..huhu
actually, i the caused..

6th reason

before this..
im really stress with something..
but know it is release..
happy...
thanks for bring me happiness...
at least, u can make me happy..hihi

Saturday, April 17, 2010

MIMPI KU YG BELUM TERJAWAB 2

hari hari aku jalani
berlalu dengan tenang..

waktu pagi yang dingin..
aku masuk ke dalam bilikku..
dan aku terpandang dia yang sedang tidur..
aku tidak tahu mengapa..
hatiku serasa tenang menatapnya..
lama kutatapnya....
seakan akan aku akan pergi jauh
dan tidak dapat melihat dia lagi...
lama kutatap...
sendu mengirngi aku...
namun ketenangan itu tetap ku dapat...

aku tidak pernah menyangka..
yang aku akan mengahwini seseorang yang aku tidak pernah kenal..
seseorang yang aku tidak pernah temui...
namun aku terima sebagai teman hidupku..
dan aku kini masih tertanya-tanya..
dari mana datangnya ketenangan ini..
yang sejak dulu aku dambakan
tp hanya derita yang aku dapat..
namun kedatangan dia merubah segala..
dan aku masih tidak mengerti....

.......................................................................................

aku tersedar lagi dari tidurku..
lama aku termangu di katilku..
siapakah dia...
hati aku gundah kerana mimpi ini..
dan aku sangat ingin jawapan ini...
siapakah dia...
dan kenapa aku mendapat mimpi tentangnya lagi..
aku ingatkan itu semua mainan tidur..
namun biasanya mimpi itu berulang
tp mengapa mimpiku ini bersambung...
dan aku tidak memahaminya..
aahhh..lupakan saja...
ini mainan tidur..mungkin..

namun, terselit sedikit rasa dlaam hatiku untuk mengenaliya di alam nyata ini..
siapakah dia...
aku tidak mengerti..
SAIFUL AZRI...
siapakah dia gerangannya..
dan aku ingat jelas rupanya dalam mimpiku...
sesungguhnya ku tersiksa begini..
kenapa mimpi ini mesti hadir...
aku tak suka tertanya-tanya...
siapakah dia..
saiful azri yang mana...
dan sesungguhnya aku tidak pernah mengenali insan bernama saiful azri..

MIMPI KU YG BELUM TERJAWAB 1

pernah suatu malam yang dulu..
aku termimpikan sesuatu yang dulu aku xpernah anggap serius
sebab aku jarang tidur bertemankan mimpi..
namun setelah mendapat mimpi tersebut buat kali yang kedua..
aku mula tertanya-tanya..

bila aku rebahkan kepalaku di bantal..
aku cuba menghilangkan segala beban yang ada dalam setiap sudut kepalaku..
mencari sebuah ketenangan bersama tidur yang jarang sekali bertemankan lena..
dari jauh aku mula nampak diriku di sebuah rumah..
aku memandang keluar rumah bila aku melihat
ada sekumpulan manusia perempuan dan lelaki menuju datang ke rumahku..
dari celah-celah orang yang membanjiri rumahku,
aku terpandang suatu wajah yang aku kira tidak pernah aku lihat..
namun aku merasa senang melihat wajahnya..
wajahnya membawa seribu ketenangan pada hatiku yang dilanda masalah yang berat ini..
macam-macam yang aku fikirkan..
duit, belajar, keluarga, hati..
semuanya hilang bagaikan satu bebab yang berat itu telah pergi meninggalkan aku..

dia memandang aku dengan pandangan yang aku tidak faham maksudnya..
sehinggalah setelah mereka semua pulang..
umie ku datang kepadaku bertanya..
orang ramai tadi datang untuk meminang kamu..
lalu aku bertanya, siapa??
kerna aku sesungguhnya tidak mengenali mereka..
setelah mendengar penjelasan umie..
aku perlahan-perlahan mengangguk tanda setuju..
walaupun aku sendiri xmengerti dengan apa yang aku lakukan..
aku sendiri tertanya-tanya..
kerna kebiasaannya pabila aku tidak mengenali atau terpaksa membuat sesuatu
yang aku todak suka tau kukenal
aku susah untuk mengikut n setuju
namun kali ini aku tidak tahu mengapa..
apakah yang terjadi..

tiba waktunya..
aku dirias serba putih bergemilauan pada malam akad..
malam itu..
aku terpandang lagi wajah itu..
wajah yang memberi aku seribu ketenangan..
melihat dia menghadap kadi dan imam..
dikelilingi saksi dan sanak saudaranya dan ku..
menitis air mataku tatkala mendengar lafaz darinya
bahwa aku miliknya mulai detik ini..

setelah beberapa ketika berlalu..
hari demi hari..
aku rasakn hidupku tenang...
akhirnya aku dapat ketenangan yang dari dulu aku cari..
petang itu..
aku menghampiri nya dan dia mengucupku di dahi..
lalu aku senyum setelah sekian lama bersedih..

aku senang dengan hidupku sekarang..

......................................................................................

tiba-tiba..
bangun bangun...
sudah pagi..
mimpiku terhenti di situ..

Sunday, April 11, 2010

my sis

wanna talk about my sister..
sometimes feel very depresss or become small-hearted when
im just crossing her mind when she get bored or else..
before thia, she was like a girl made of stone..
previously i said...
but know,
maybe because of the globalisation and modernisation..
she become better from day to day
in the social networking and social communication..

Thursday, April 08, 2010

Laa Tahzan (Jangan Bersedih)


oleh: wira26    

Pengarang : Dr. Aidh bin Abdullah Al-Qarni
Merenunglah dan Bersyukurlah
Bila Anda selalu mengingat semua nikmat yang telah diberikan Allah kepada Anda, niscaya anda akan mendapatinya meliputi diri anda, mulai dari atas hingga bagian bawah telapak kaki anda. seperti kesehatan jansmani, keamanan sandang pangan, udara, air dsb. Allah telah berfirman "Dan jika kalian menghitung nikmat Allah, niscaya tidaklah kalian dapat menghitungnya" .
Anda memiliki sepasang mata, lisan bibir, kedua tangan dam kaki, "Maka nikmat Tuhan yang manakan yang pantas kalian dustakan?" . Apakah anda hal yang mudah berjalan dengan kedua telapak kaki anda, sementara banyak telapak kaki lain diamputasi? Apakah mudah bertopang pada kedua betis anda, sementara banyak betis lain diamputasi? Apakah anda menganggap remeh bila anda dapat tidur dengan nyenyak, sementara bayak orang tidak dapat tidur karena penyakit yang dideritanya? Pikirkanlah pendengaran anda yang begitu peka, sesungguhnya ia tehindar dari ketulian. Renungkanlah penglihatan anda yang begitu tajam, sesungguhnya ia selamat dari kebutaan.Lihatkah kulit tubuh anda yang begitu mulus, sesungguhnya ia tehindar dari penyakit kulit. Maukah anda bila hanya indra penglihatan semata ditukar dengan emas sebsar bukit Uhud? Pendengaran anda ditukar dengan perak sebesar bukit Tsahlan? Maukau bila lidah anda ditukar dengan istana Zahira hingga menjadi bisu?
Sebenarnya anda berada dalam kenikmatan yang berlimpah dan karunia yang sangat besar, tatapi anda tidak menyadarinya.Anda memikirkan nikmat yang tidak ada dan tidak mensyukuri nikmat yang ada. Anda terkejut karena mengalami kerugian materi, padahal anda memiliki kunci kebahagiaan, segudang kebaikan, bakat ,nikmat dan yang lainya.Oleh karena itu merenunglah dan bersyukurlah anda! Allah telah berfirman " Dan (juga) pada diri kalian sendiri terdapat tanda2kwkuasaan Allah, maka apakah kalian tiada memperhatikan?" . dan "Mereka mengetahui bahwa semua nikmat yang ada berasal dari Allah, tetapi mereka mengingkarinya".
Jangan bersedih! Jika saat ini anda fakir, maka selain anda ada yang dipenjara karena kasus hutang, jika anda tidak memiliki sarana transportasi, maka selain anda ada yang diamputasi kedua kakinya. Jika anda mengeluh karena kesakitan, maka orang2 lain ada yang terbaring diranjang putih selama bertahun-tahun. Jika anda kehilangan seorang anak, maka selain anda ada yang kehilangan sejuamlah anak2nya dalam sebuah kecelakaan sekaligus.
Jangan bersedih! Jika anda berbuat dosa, segeralah bertobat. Jika anda melakukan kesalahan, segeralah minta ampunan, Jika anda membuat kekeliruan segeralah memperbaikinya! Rahmat Allah itu amat luas, pintunyaNya terbuka lebar, AmpunanNya berlimpah, dan tobat pasti diterima.
Jangan bersedih! Karena kalau anda tetap bersedih, anda sendirilah yang membuat tegang urat syaraf anda, menggoyahkan eksistensi anda, memayahkan hati anda, dan menggelisahkan dan membuat anda susah tidur.

LA TAHZAN

Jangan hidup dalam mimpi buruk masa lalu, atau di bawah payung gelap masa silam.Selamatkan diri anda dari bayangan masa lalu!
Apakah anda ingin mengembalikan air sungai ke hulu , matahari ke tempatnya terbit , seorok bayi ke perut ibunya, air susu ke payudara sang ibu, dan air mata ke dalam kelopak mata ?
Ingatlah , keterikatan anda dengan masa lalu, keresahan Anda atas apa yng telah terjadi pada masa lalu, adalah kondisi yang sangat naif, memprihatinkan dan menakutkan.
Membaca kembali lembaran pahit masa lalu, hanya akan memupuskan masa depan, mengendurkan semangat dan menyia-nyiakan waktu yang sangat berharga
Adalah bencana besar, manakala kita rela mengabaikan masa depan dan justru hanya disibukkan dengan memikirkan masa lalu. Itu sama halnya dengan mengabaikan istana-istana yang indah dengan sibuk meratapi puing-puing yang telah lapuk.
Padahal betapapun seluruh manusia dan jin bersatu untuk mengembalikan semua hal yang telah berlalu,niscaya mereka tidak akan mampu. Sebab yang demikian itu sudah mustahil pada asalnya.
Orang yang berpikiran jernih tidak akan pernah melihat sedikitpun ke belakang. Pasalnya , angin akan selalu berhembus ke depan, air akan mengalir ke depan, setiap kafilah akan bergerak ke depan, dan segala sesuatu bergerak maju ke depan. Maka dari itu , janganlah melawan sunnah kehidupan.

ASSLAMUALAIKUM

tika saat ini aku berada di dklm kelasku..
telah lama ku tdk update entry di dlm blog ku ini..
jd ku ambil kesempatan ini utk update my blog...
sementara lecturer xmasuk..

dah 3 hari aku tdk tdo ptg..
byk keje..
bila xtdo ptg, aku xdpt berjaga mlm sbb tubuh aku mudah penat..
hny bisa bertahan sampai kul 12 lebih je...

alhamdulillah..
minggu ini aku masih lg sihat walafiat..
ingin ku berubah ke arah yg lebey baik..
sudah lama ku tdk mendengar alunan suara bergemerisik Al-Quran..
mlm td akhirnya aku tergerak hati utk mendengarnya..
sambil membuat kerja2 ku..
ditambah dgn keletihan yg menjalar dlm diri..
rasa kantuk yg memberat..
sehingga terkadang aku tersengguk-sengguk di meja kerjaku..
hati ini terasa lembut dan nyaman..
akhirnya aku berjaya mengharungi dugaan ku hingga hari ini..

walaupun aku kini berpijak di bumi dan dunia serta kehidupan yang aku benci
rasa benci itu xkan mungkin menghilang dr rasa hatiku yg meredam ini..
namun atas dasar tanggungjawab..
aku laksanakan jua..
kerna itu tanggung jawabku..

mungkin suatu masa nnt,
aku masih berpeluang untuk mendapat apa yang rindu
apa yang aku sayang
apa yang aku dambakn selama ini
walaupun aku tahu
peluang untuk itu
amat tipis untuk kumiliki..
namun, aku kan tetap berusaha untuk memilikinya..
sudah tak tertahan lg apa yang kupendam
namun aku harus juga tempuhi nya sehingga aku berjaya

aku adalah manusia
yang berdiri di atas kaki sendiri
tanpa ada yang sudi untuk menemani
jika ada
hanyalah khayalan dan tekanan semata-mata
biarlah aku di sini
mencari susur hidupku..

Monday, April 05, 2010

IBU

Pengorbanan Ibu
Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku... ibu
Bila lapar, yang suapkan aku... ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku... ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut... Bu!
Bila bangun tidur, aku cari... ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang... ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma... ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat marah... ibu
Bila takut… yang tenangkan aku... ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk...ibu
Aku selalu teringatkan... Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada... Ibu
Bila takut, aku selalu panggil... “ibuuuuuuuuuuuuu! “
Bila sakit, orang paling risau adalah... Ibu
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu... Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau... Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni... Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku... Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku…Ibu
Yang selalu berleter kat aku... Ibu
Yang selalu puji aku... Ibu
Yang selalu nasihat aku... Ibu

Bila nak kahwin........
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri.....
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:
Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”.

Berderai air mata... jika satu hari.........
Kalau Ibu mahu lima ratus sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu sudah tiada....
ingatlah pengorbanan ibuuuuu…
=(

Search This Blog